Peter Jacksons version af den klassiske historie om King Kong, er den dyreste film om den gigantiske abe, der nogensinde er lavet. Det oprindelige budget var på 150 millioner dollar, men det svulmede til 207 millioner dollar. Det er også den længste med en spilletid i omegnen af de 187 minutter. Alt ved denne film er bare stort - og det hele begyndte med, at Jackson som niårig så den originale udgave og allerede som 12-årig forsøgte at lave sin egen version. Og efter succesen med THE LORD OF THE RINGS fik han så endelig lov til at lege med verdens dyreste stykke legetøj - en gigantisk filmproduktion, hvor King Kong skulle vækkes til live ved hjælp af state of the art-teknologi.
Grundhistorien er den samme. Den energiske filminstruktør Carl Denham har fået fat i et gammelt kort, der viser vejen til den mystiske Skull Island. Her vil han færdiggøre sin seneste eventyrfilm, selv om filmselskabet i praksis har lukket produktionen ned. Han overtaler den fattige skuespillerinde Ann Darrow til at tage med for at spille hovedrollen og han kidnapper forfatteren Jack Driscoll, der endnu ikke er blevet færdig med manuskriptet. Efter en lang og farefuld sørejse finder de på Skull Island resterne af en gammel civilisation og bag en gigantisk mur en jungle, hvor det vrimler med forhistoriske dyr. Og et af dem er kæmpeaben Kong.
Som sagt er alt ved denne film stort. Selv om der var mange monstre i 1933-udgaven af KING KONG, så er denne film spækket med dem. Ikke alene får vi masser af dinoer - det berømte slagsmål mellem King Kong og en T-Rex er blevet peppet op med en endnu større variant, en såkaldt V-Rex. Og så er der selvfølgelig tre af dem. Peter Jackson ønskede også at genskabe den legendariske Spider Pit Sequence, der blev klippet ud af originalen, fordi den var for uhyggelig. Og han fylder scenen med så mange kryb, at det næsten bliver latterligt. I det hele taget er dette visuelle bombardement anstrengende, fordi næsten hver eneste scene pumpes op med mere, mere, mere...
Til gengæld går han den anden vej, når det gælder filmens hovedperson, nemlig Kong. Her var det vigtigt at få aben til at se ud som og bevæge sig som en rigtig gorilla. Det er ganske vist en forslået og arret gorilla, for livet er ikke let på Skull Island, men det ligner mest et forvokset naturprogram, når Kong løber rundt.Nu har det altid været en vital del af historien, at Kong fatter sympati for den hvide kvinde, de indfødte har overladt ham. Nogle oplever det som en kærlighedshistorie, mens andre bemærker de erotiske undertoner. Men Jackson kan ikke nære sig for at gøre aben til en næsten Disney-agtig figur, der griner, bliver fornærmet og endda leger på isen i Central Park. Det er helt ude i skoven... undskyld, junglen. Det bliver til ren børnefilm, når Ann Darrow med nogle få fjollerier kan tryllebinde Kong.
Skuespillerne virker generelt oplagte, selv om flere af dem tydeligvis ikke er vant til at spille sammen med computerskabte figurer, der først sættes ind i billedet senere. Det kan man især se i scenen, hvor vores helte flygter fra en flok brontosaurusser - det ser meget mærkeligt og kunstigt ud. Naomi Watts, Jack Black og Adrien Brody er dog de svageste på skuespiller-holdet, mens vi får større oplevelser i birollerne fra bl.a. Thomas Kretschmann, Colin Hanks, Evan Parke og Jamie Bell.Jeg kan dog ikke helt forstå, at Andy Serkis lige skulle have en ekstra rolle ud over den at spille Kong, nemlig som en gnaven og ulækker kok - han er virkelig irriterende. Et særligt plus er til gengæld den fantastiske musik af James Newton Howard, komponeret og indspillet på rekordtid efter at Jackson og Howard Shore blev uenige om, hvordan scoret skulle være.
Det er en meget lang oplevelse at se KING KONG - og jeg så den endda i den omkring 13 minutter længere extended edition, fordi der er flere monstre i. Det er også en ujævn oplevelse, hvilket bl.a. skyldes det meget computerspils-agtige manuskript, hvor det ene dramatiske højdepunkt afløser det andet. Selvfølgelig kan Peter Jackson skabe storslået filmmagi, hvad han da også gør i glimt i KING KONG. Men han forfalder også til at skabe helt håbløse sekvenser, hvor han i den grad ikke ligner en mester.
Det gælder f.eks. den meget kluntede intro, hvor byen New York og nogle af de medvirkende præsenteres. Scenen, hvor filmholdet møder de indfødte på Skull Island, er også helt forfærdelig. Og så er Kongs dødsscene på toppen af Empire State Building længere end i nogen opera. Ja, det er en meget flot film, og vi vil næppe nogensinde få en Kong-produktion på det niveau igen - men det er desværre også et stort kluntet monster af en film.
Peter Jacksons KING KONG er udgivet både som enkelt-disc, dobbelt-disc og trippel-disc. Sidstnævnte indholder den lange udgave af filmen. Der er som altid hos Jackson et hav af vildt spændende ekstramateriale på disse skiver. Man kan endda også købe de såkaldte PRODUCTION DIARIES på en dobbelt-dvd for sig selv, hvor man kan følge forarbejdet og selve filmindspilningen. Alene her er der omkring fire timer at dykke ned i.KING KONG, USA-New Zealand-Tyskland, 2005. Instruktion: Peter Jackson. Medvirkende: Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Colin Hanks. Musik: James Newton Howard.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar